hafveledsprazskykrysarik

Alla inlägg under augusti 2012

Av Jennie Hellberg - 31 augusti 2012 11:00

..på handleden!


 

Av Jennie Hellberg - 30 augusti 2012 19:57

I helgen var vi på utställning i Backamo där Nambi fick Hp och blev BIR   

Efter  utställningen gick vi ner till sjön och badade. Eller jaa... Nambi badade   


    

 

   

                

Av Jennie Hellberg - 16 augusti 2012 14:34

En ny het trend bland hundträning är klickerträning... 


...som även jag har hakat på. I början innan jag provat var jag lite kritisk till klickerträning, men man kan aldrig veta innan man provat så jag gav med mig och jag upplever faktiskt att det går fortare i inlärningen...   


Ska inte utge mig från att vara ett proffs utan detta är endast av egna upplevelser på hundar jag sett och funkar kanske olika på andra hundar. 

.

 


Vänta ut och klicka när hunden gör "rätt" - kan vara bra på hundar som är lite svårmotiverade och ska bli lite mer "pigga på att träna". 


Locka fram det önskade beteendet och klicka då hon gör rätt - kan vara bra på hundar som har mycket egen motor som man istället kan behöva sansa en aning. 


Varför jag använder mig av alt.2 på Nambi är för att hon har så otroligt mycket egen motor och jag tror att hon lätt skulle kunna bli stressad av alt 1, medan det istället kanske skulle kunna pigga upp en annan hund av alt 1. De är individer precis som vi....   



Har ett sådant band på min så man kan ha den runt handleden utan att tappa bort den om man behöver plocka med godis etc

Av Jennie Hellberg - 16 augusti 2012 12:58

Har ordnat fler kategorier för att det ska bli lättare att hitta det man söker.

 

Allmänt - inlägg som inte har någon egen kategori, vid havet etc

Aktiv hund - när vi tränar 

Hundkurser - bilder på kurser och kurser vi gått

Hundprylar - hundutrustning etc

Om rasen - om PK

Utställningar - bilder från utställningar vi är på

 

 

Jag kommer ägna mig mest åt bruksgrenarna, samtidigt älskar jag fart och fläkt och när jag har 100% pli på Nambi så kommer vi även att börja träna och så småningom tävla i agility som vi gjort med våra andra hundar.


Jag är en sådan person som inte går ut och tävlar förrän hunden kan det till 110 %. Roligare när man kan vara med och fightas om placeringarna..     



Målet är att vi ska debutera i Lydnadsklass 1 sommaren 2013. Jag skall även göra MH - test med henne till sommaren.


För tillfället har vi gått 2 kurser för Nambis miljltrönings skull, men eftersom att jag jobbar både dag och kväll nu kommer jag att lära in lydnadsklass 1 själv. Har tävlat i det en del innan så det ska nog inte vara några större bekymmer.

Samtidigt är hon otroligt lättlärd vilket ger en liten skjuts..   

 

 

bild från spkk.se

 

 

Nu vid 7 månaders ålder kan hon:

 

Stå bra i samband med utställning

Sitt

Ligg

Stanna

Sittkvar

Liggkvar

Leta - kommandot leta då hon skall söka efter något

Apport - kommandot apport då hon skall hämta något

Hopp

Fot - vi har även börjat gå fot och det går jättebra! 

Hopp över hinder -  Fot - hopp - sitt - hopp - fot, är ett moment i lydnadsklass 2

Blodspåra - vi är långt ifrån klara med denna biten men ännu har vi gjort två korta spår som gått jättebra  

"Dansa" - då hon skall snurra runt.

"Vacker tass" - hon skall sitta ner och lägga upp tassen på min hand 

 

 

 

Hon skall ställas i Backamo nästa helg 25/8!   Jättespännande! Hennes 2.a utställning. 

 

Hennes första utställning. Hp + BIR på västkustvalpen i maj.


Av Jennie Hellberg - 13 augusti 2012 19:24

Häromdagen så vart vi och blodspårade uppe i Vävra.

Nambi var otroligt duktig, vilket gjorde mig väldigt paff då det var första gången! 

Hon fick spåra efter en rådjursklöv.



Kursledarens hundar

      




Här ser Nambi ut som ett stort  (litet)  frågetecken...

 




Elisabeth hänger ut snitslar så att vi inte går vilse..


 

 

 

...medan Fredrik går bakom och lägger ut blod..

 

 

 

Vid Nambis första spår så får hon se medan vi lägger ut spåret. 

 

 

 

 

 

Vid andra spåret fick hon inte se när vi lade ut spåret...

 

 

 

 

...Men klarade det galant ändå!!!   

    

Av Jennie Hellberg - 11 augusti 2012 17:19

 

 

      


Av Jennie Hellberg - 11 augusti 2012 13:22

Eftersom att hundarna sällan är i hund/valphagen då vi mest har den till valparna så blir den inte klippt varje vecka direkt.. Men jag tyckte den hade blivit på tok för lång så jag tog saken i egna händer. Men nu har vi en tik parad så förhoppningsvis får vi några små bebisar nu snart igen och då får den klippas återigen. Får ju ta bort allt staket varje gång så att man får bort gräset överallt.


För övrigt har vi en valpträff idag, där en veterinär har en föreläsning för valpköparna hemma hos oss..   



FÖRE klippningen:


   




EFTER klippningen: 

   



Våra valpars utsikt.. Viktigt med en lugn & harmonisk miljö  

 


    


Våra valpar är i stort sett rumsrena när de flyttar till sina nya hem eftersom att de är ute så mycket. 


Ovido - Quiz & Flashcards